Tips voor elektrisch rijden

Particulier elektrisch rijden? Vanaf 1 juli 2020 kan dat met subsidie

Goed nieuws voor particulieren! Vanaf 1 juli 2020 kun je ook privé subsidie aanvragen voor de aanschaf van een elektrische auto. De subsidie bedraagt 4.000 euro voor een nieuwe elektrische auto. Voor een gebruikte elektrische auto bedraagt dit 2.000 euro. 


Klimaatakkoord: elektrisch rijden toegankelijker voor particulieren

De subsidie is van toepassing op auto’s uit de middenklasse, zowel nieuw als gebruikt. “Met deze subsidie wordt een afspraak uit het klimaatakkoord ingevuld. Behalve subsidie komt er voor gebruikte auto’s ook een check op de batterij, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn”, aldus Van Veldhoven.
 

Drempel verlagen met subsidie

Dat is wat minister Van Veldhoven wil. "Een elektrische auto moet ook voor particulieren aantrekkelijk worden. Niet alleen voor zakelijke rijders. Er zijn steeds meer verschillende elektrische auto’s te koop en ze worden steeds voordeliger in gebruik. Alleen schrikken veel mensen nog van de aanschafprijs.”

Met deze regeling wil hij die drempel verlagen: zowel voor mensen die een nieuwe als voor mensen die een tweedehands 'schone' auto aanschaffen. Met name voor die laatste groep is het van belang dat er nu meer zekerheid komt over de accuduur.”
 

Subsidie voor alle emmissieloze personenauto's?

Nee, dat niet. De voorwaarde is dat de personenauto, zowel gebruikt als nieuw, een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de 12.000 en 45.000 euro heeft met minimale actieradius van 120 kilometer.

 

Overige voorwaarden

Om misbruik te voorkomen kun je alleen subsidie krijgen onder bepaalde voorwaarden:
  • De auto moet enkele jaren in Nederland bij dezelfde eigenaar blijven. 
  • Als je het leasecontract binnen vier jaar beëindigt, stopt ook de subsidie. Die wordt in maandelijkse termijnen uitbetaald.
  • Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.
  • Je kunt alleen subsidie krijgen bij aankoop of lease via een erkend autobedrijf.
  • Je kunt slechts één keer subsidie aanvragen.
Doordat elektrische auto’s een steeds lagere aanschafprijs hebben, loopt het subsidiebedrag de komende jaren terug voor nieuwe auto’s. Voor gebruikte auto’s blijft het 2.000 euro. Nederland is vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van gebruikte elektrische auto’s invoert.

Subsidietekort voorkomen

Het lastig te voorspellen hoe de particuliere markt gaat reageren op de subsidie. Om te voorkomen dat particulieren dit jaar misgrijpen, omdat de subsidiepot voortijdig leeg is, wil RAI Vereniging dat het beschikbare budget voor 2021 naar voren halen.
 

250 miljoen euro in totaal

In het klimaatakkoord, dat in juni vorig jaar werd gesloten, is afgesproken om elektrisch rijden financieel te stimuleren met een budget van zo’n 250 miljoen euro tot eind 2025. Dit is het maximale bedrag dat in totaal in de jaren tot 2025 beschikbaar is. Er kan onder de regeling dus niet meer geld worden uitgekeerd aan subsidies.

Reactie RAI Vereniging

RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is blij met de komst van een subsidieregeling voor particulieren. Volgens hem is het overgrote deel van de Nederlandse automobilist particulier, maar is vooralsnog 82% van alle emissieloze auto’s zakelijk geregistreerd. Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het daarom essentieel dat ook de particuliere automobilist wordt verleid om emissieloos te rijden.
 

Andere plannen

Naast de nieuwe subsidieregeling komen er veel laadpalen bij en wordt er geïnvesteerd in de capaciteit van het elektriciteitsnet. Daarnaast werken producenten aan goede recycling en verantwoord gebruik en productie van batterijen.
 

Meer informatie over elektrisch rijden?

Wij voorzien je graag van het beste advies voor jouw situatie. Bel ons vrijblijvend op 072 200 4738 of vul ons contactformulier in.
 

 


Terug naar vorige pagina