- januari 30, 2019
- Posted by: Ferry
- Categorie: Uncategorized
Een autobedrijf verhuist. Op zich niet heel bijzonder. Maar wie op de nieuwe plek in De Etalage van de Boekelermeer – langs de afslag van A9 – een kijkje gaat nemen, ziet dat er meer aan de hand is. Geen showroom, bijvoorbeeld. Wel een grand café, kantoorruimte voor ondernemingen in de groene sector, vergaderzalen en een hypermoderne fotostudio in een uit 1880 stammende boerderij, waar met een 360-gradencamera te verhandelen voertuigen tot in de perfectie digitaal in beeld worden gebracht. André Renses van autobedrijf Renses vertelt over zijn geesteskind ’Circulus’ dat eind deze maand werkelijkheid gaat worden.
Tanken? Uit de tijd. De autobezitter van de toekomst gaat laden bij een snellaadpaal. In een half uur is de batterij weer vol, een klus waarmee aan de traditionele laadpalen bij ’groene’ parkeerplaatsen al gauw een uur of acht is gemoeid.
Snelladen kan eind deze maand al aan de Parelweg in de Boekelermeer. De eerste snellaadpalen van de regio Alkmaar zijn het, en ze maken deel uit van het concept ’Circulus’ dat uit de koker van directeur André Renses (39) van autobedrijf Renses komt.
Het denkwerk begon jaren geleden al. Want alles wordt anders in de autobranche. De klant verandert, de auto verandert en dus moet de bedrijfstak mee. Alleen al als overlevingsstrategie.
Centrale vraag: Hoe spelen we in op de wensen van de klant van de toekomst, er van uitgaande dat auto’s en motoren met de traditionele fossiele brandstoffen hun langste tijd hebben gehad?
Het roer moest om, was de overtuiging van Renses. ,,Gemak, snelheid en transparantie zijn de sleutelbegrippen in de nabije toekomst. De tijd dat er aan auto’s veel te sleutelen viel ligt achter ons. Moderne auto’s zitten vol digitale techniek.
Een onderhoudsbeurt per jaar is ruim voldoende. Met een ’quickscan’ zijn razendsnel motorische problemen te analyseren. Ook bij de wat oudere auto’s.
Onderhoudsbeurten waarbij je je auto een halve dag kwijt bent: het is niet meer van deze tijd. Wij hebben hier straks een snelstraat, vol moderne apparatuur. Analyse, reparaties: het kan allemaal veel sneller. Het is maar hoe je de processen rond onderhoud en reparatie van auto’s inricht.’’
De klant kan de wachttijd doorbrengen in het grand café. Op een beeldscherm ziet hij wat de monteur aan zijn auto aan het doen is. Transparantie, ook dat is belangrijk. Renses: ,,Wie vanuit de consument denkt, moet dat zijn. De moderne klant heeft hoge verwachtingen en wil weten waarvoor hij betaalt. Voor zoete koek aannemen wat hem verteld wordt, dat wil hij niet meer.’’
Renses wil ’de luis in de pels’ van de autobranche zijn. De sector heeft daar volgens hem ook behoefte aan. De traditionele handel in auto’s gaat bij Renses op de nieuwe plek over in dienstverlening.
,,Een showroom is zonde van al die vierkante meters. Je bouwt er misschien een ’beleving’ mee op, maar je zit ook met hoge kosten. Een showroom hebben we hier dan ook niet meer. Onze mensen gaan met de klant het internet op. We kijken wat er met het budget dat de klant in gedachten heeft nationaal maar ook internationaal tegen de scherpste prijs en de gunstigste voorwaarden verkrijgbaar is. Dat gaan we ook doen in de categorie nieuwe auto’s. Het kan best zo zijn dat een auto in Italië minder populair is dan in Nederland. Dat betekent al gauw dat die auto in Italië een stuk goedkoper is. Die halen we dan hier naar toe. ’’
,,Merkdealers zullen dat niet leuk vinden. Maar zij maken deel uit van een systeem dat in mijn ogen verouderd is. Het is eigenlijk heel vreemd dat de consument bij de aanschaf van een tv wel uitgebreid het internet afstruint en prijzen vergelijkt, maar bij de aankoop van een auto, uit een ingesleten gewoonte, nog altijd naar een merkdealer gaat. Zo langzamerhand begint dat besef ook bij de consument door te dringen.’’
Elektrische mobiliteit
Het 75-jarige familiebedrijf van Renses, dat 25 mensen in dienst heeft, omringt zich bij Circulus met ondernemingen die zich bezig houden met energietransitie. Renses wil de aandacht verbreden naar alle ’elektrische mobiliteit’, dus ook die van elektrische motoren van het merk Zero.
Een van de partners van Circulus geeft advies op het vlak van zonnecollectoren. Er kan advies worden ingewonnen over warmtepompen en ’groene’ subsidies of de huur van daken voor het plaatsen van zonnecollectoren. Met name in de Boekelermeer, waar veel bedrijfspanden staan met grote platte daken, is er op dat gebied veel mogelijk. Circulus biedt ook ruimte voor vergaderingen, met uitzicht op het wijdse nog onbebouwde deel van de Boekelerpolder.
Boerderij
Tot het complex behoort ook de monumentale uit 1880 stammende boerderij gelegen aan een natuurgebiedje, die jaren achtereen leeg stond of beheerd werd door een tijdelijke bewoner. De boerderij werd opgeknapt en gaat nu gebruikt worden als vergaderlocatie, de werkplaats van de autopoetser, het atelier van een meubelmaker en als ’auto-fotostudio’ van partner ’Carsnap’. Wie z’n auto voor de verkoop nou eens goed rondom wil etaleren kan hier terecht. In een hypermoderne, volledig witte ruimte wordt met behulp van een 360-gradencamera ieder detail van de te verkopen auto vastgelegd.
Deze week gaat Renses over naar de nieuwe plek in De Etalage. De officiële start is in het laatste weekend van januari. Er moet nog wel het een en ander gebeuren bij Circulus. De exploitant van het grand café wordt nog gezocht. Er kan nog een bedrijf uit de duurzame sector komen dat gebruik kan maken van een grote werkplaats.
’Verticale tuinen’ moeten in de loop van de jaren de gevel gaan bekleden. Het aantal snelladers, waarvoor Renses flink moest investeren vanwege de bouw van een apart transformatorhuisje, kan nog uitgebreid worden. Dat is
afhankelijk van het aantal mensen dat hier, met een pasje, komt laden.